Crește consumul de fructe și legume românești

Mii de tone de fructe și legume produse în România se vând, în lunile de vară, în marile lanțuri de magazine. Chiar și așa, importurile continuă să se mențină la un nivel ridicat.

De câte ori aţi citit pe eticheta produselor pe care le mâncaţi „fabricat în România“? S-a întâmplat să vă înşelaţi? Dacă în cazul alimentelor procesate, frumos ambalate, probabilitatea să fie contrafăcute este mai mică (magazinele mari nu îşi permit să facă asemenea greşeli), pentru fructele şi legumele comercializate pe tarabele din pieţe lucrurile se mai amestecă, uneori. Cel puţin, am fost martorii unor situaţii în care ceea ce se credea a fi crescut în sol românesc traversase, în realitate, mii de kilometri până în pieţele de la noi.

Altfel spus, eticheta de „produs românesc“ era ataşată unor fructe şi legume din import. În această piaţă „cu adevăr şi cu minciună“ deopotrivă, marile lanţuri de supermarketuri au legat parteneriate cu producătorii locali şi au început să vândă cantităţi din ce în ce mai mari. Iar dacă ar fi să ne referim la perioada verii, consumul este de câteva mii de tone în fiecare lună. „Valoric, într-o lună (aşa cum a fost şi iulie) vindem fructe de circa 15 milioane de lei şi legume de 8 milioane de lei. În iulie, am propus clienţilor peste 65% produse româneşti, fructe şi legume. Pe categorie, mixul este diferit: peste 80% dintre legume au provenienţă românească, iar fructele peste 30% deoarece în categoria de fructe includem articolele de «top vânzare retail» utilizate la fresh-uri sau salate, precum banana, lămâia, portocala, avocado, etc. Dacă în perimetrul de fructe luăm în calcul doar cele care cresc în România, atunci şi pe fructe avem peste 80% produse româneşti în magazinele noastre“, spun reprezentanţii Auchan. În volum, acest magazin a comercializat, în aceeaşi perioadă, peste 2.200 tone de fructe – în top aflându-se pepenele verde -, şi peste 2.100 tone de legume, cu cea mai mare cerere pentru cartoful alb, toate provenite din România.

Mii de tone pentru toate magazinele

Cantităţi similare pentru lunile de vară întâlnim şi la Carrefour, atât pentru fructe (circa 2.000 tone), cât şi pentru legume (aproximativ 2.800 tone), exclusiv româneşti, dar şi la celelalte mari lanţuri de magazine. „Legumele care provin din România reprezintă 75% din achiziţia totală, iar fructele româneşti, în media anuală, înseamnă peste 60% din achiziţia totală“, spun şi reprezentanţii Carrefour România. În acest context, tocmai pentru a veni în sprijinul producătorilor locali, companiile din retail au gândit programe speciale, cum este şi parteneriatul dintre Lidl şi USAMVB (Universitatea de Știinţe Agronomice), „Cultivat în România, specific românesc“, prin care sunt oferite sesiuni de consultanţă producătorilor locali, transfer de cunoştinţe de business, cât şi soluţii pentru diferite probleme.

00:04 Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc: Lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva va fi gata până la sfârşitul anului00:53 La licitațiile din țară s-au închis ușile pentru producătorii români de autobuze, troleibuze şi tramvaie

„Astfel, pentru că am crescut anual la raft cantitatea de legume şi fructe de sezon provenite de la producători români, acest lucru s-a reflectat şi în vânzări. Câteva dintre cele mai bine vândute fructe sunt pepenele verde, pepenele Galia, cireşele. Cantităţile variază lunar, însă vorbim de mii de tone în fiecare lună. Și în cazul legumelor, în perioada verii, acestea s-au vândut într-o cantitate de peste două ori şi jumătate mai mare decât cele din import, pe primele locuri fiind cartofii albi şi roşiile“, detaliază reprezentanţii Lidl, care au adăugat că, în luna iulie, mai mult de 70 % din legumele şi fructele vândute în magazine au fost cele produse la noi.

Programe similare de sprijinire a producătorilor locali sunt dezvoltate şi de Kaufland: la începutul acestei veri, a introdus în oferta de la raft legume şi fructe româneşti certificate GLOBALG.A.P. – „cel mai prestigios atestat de calitate şi siguranţă alimentară din lume“.  „Suntem de părere că piaţa culturilor româneşti de legume şi fructe are un mare potenţial de dezvoltare, iar acest standard este primul pas către o agricultură locală durabilă. Am urmat dintotdeauna o politică de achiziţii axată pe sortiment local, astfel că reuşim să oferim în reţea peste 51% produse din România. În categoria legumelor şi fructelor româneşti, în funcţie de sezonalitate şi disponibilitate, pe timpul verii procentele cresc considerabil. La fructe, sortimentul de provenienţă locală depăşeşte 51%, iar la legume ajunge la peste 80%. Ne dorim ca fructele şi legumele cultivate în România să se găsească mai uşor în reţelele de retail“, punctează Ionuţ Parfente, director Achiziţii Legume Fructe, Kaufland România.


Sursa: www.capital.ro

Spune-ți Părerea!